|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAP / STAT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAP
/
STAT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Stát a státnost v politologii a MV
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Stát a státnost v politologii a mezinárodních vztazích
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
33 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/MS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je jak studentům politologie, tak i studentům mezinárodních vztahů představit komplexní soubor možných přístupů k výzkumu státnosti a státu na všech analytických úrovních (substátní, státní, nadstátní). K tomuto cíli budou využity informace jak z politických dějin státnosti a státu, tak ze současných moderních a postmoderních států. Předmět je zaměřen na vývoj státnosti a státu do symbolického roku 1648 a následně na charakter státu a státnosti v moderní a postmoderní době. Státnost a stát budou chápány jako analytické kategorie, které s sebou nesou výzkumné překážky. Nejdříve bude tedy věnován prostor státnosti a státu z pohledu teorie vědy a možných výzkumných hledisek tak, aby studenti dokázali identifikovat nejvhodnější přístup (příp. metodologii) k vlastním výzkumným objektům týkajícím se státnosti a/nebo státu. Z hlediska vývoje státu a státnosti bude kladen důraz na proměnu obsahu pojmů a konceptů týkajících se státu a státnosti. Vývoj bude verbálně rekonstruován v tehdejší politické realitě formování říší, městských států, a dále v regionálních a mezinárodních systémech. Mimo to ale bude zdůrazněn vliv politických myslitelů na formování představ o státech a státnosti. Zmíněni tedy budou autoři jako Grotius, Bodin, nebo Kant. Charakter moderního státu bude představen pomocí modelových dílčích deterministických pohledů (etatismus, ekonomika, moc, geopolitika, politická antropologie, náboženství, média apod.) a jejich kombinace prostřednictvím širších teorií. U výkladu takových teorií bude kladen důraz na pluralitu. Budou tedy představeny teorie, které se věnují vztahu vnitřní a zahraniční politiky státu, dále komunikaci a socializaci v politickém prostředí, vztahu vnitřní a vnější suverenity, modelům represe apod. Díky kombinaci těchto teorií budou představeny různé pohledy na fenomény politické moci, vládnutí, státních struktur, vzájemného provázání institucí státu včetně jejich proměny vzhledem k mezinárodnímu prostředí a nástupu postmoderního státu (a také faktoru globalizace). V neposlední řadě bude kladen důraz na typologii prvků státnosti, typů a subtypů států. Zdůrazněny budou rozdíly mezi premoderním, moderním a postmoderním "světem států", mezi postkoloniálním, moderním a postmoderním státem, kvazi-státem, rozpadlým státem, apod. U každého subtypu budou zdůrazněny rozdíly na makro-úrovni.
|
Požadavky na studenta
|
Kurz je zakončen ústní zkouškou. Ke zkoušce mohou přistoupit pouze ti studenti, kteří splní podmínky absolvování semináře. Pro splnění podmínek semináře musí studenti aktivně participovat na seminárních hodinách. Za participaci budou získávat aktivity (jeden seminář/jedna možná aktivita). Za splnění podmínek semináře (a tedy udělení zápočtu) se bere zisk alespoň 60 % aktivit z celkového počtu možných aktivit.
|
Obsah
|
1. Stát a státnost - terminologické problémy, uchopení fenoménu z hlediska sociálních věd 2. Popis vývoje státnosti a faktický vznik moderního státu (říše, poleis a jiné celky do roku 1648) 3. Přístupy k výzkumu státu a státnosti I. (ekonomický determinismus; nacionalismus) 4. Přístupy k výzkumu státu a státnosti II. (etatismus; geopolitika) 5. Přístupy k výzkumu státu a státnosti III. (moc, legitimita a právní stát) 6. Ideologie a normativní podoba státnosti a státu I. (nacionalismus jako ideologie; liberalismus) 7. Ideologie a normativní podoba státnosti a státu II. (konzervatismus; marxismus a z něj odvozené směry) 8. Stát a suverenita (vnitřní, vnější, kvazisuverenita) 9. Stát, občanství a kosmopolitismus (včetně lidských práv) 10. Vláda, vládnutí a občanská společnost (různé podoby, zprostředkování zájmů, státní elity, patronsko-klientské modely) 11. Stát jako mediální prostředek a represivní aparát 12. Stát v postmoderním a moderním prostoru mezinárodních vztahů (možnosti klasifikace)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fukuyama, Francis. Budování státu podle Fukuyamy. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-09-5.
-
Základní:
S?rensen, Georg. Stát a mezinárodní vztahy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-910-0.
-
Základní:
Naxera, Vladimír; Stulík, Ondřej. Teorie společenských smluv : analýza vybraných novověkých konceptů. Brno : Václav Klemm, 2013. ISBN 978-80-87713-05-1.
-
Základní:
Foucault, Michel. Zrození biopolitiky : kurz na College de France (1978?1979) ; [z francouzského originálu . pořeložil Petr Horák]. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2009. ISBN 978-80-7325-181-9.
-
Doporučená:
Aristotelés. Athénská ústava. Praha: Baset, 2010.
-
Doporučená:
Rothbard, Murray Newton. Etika svobody. 1. vyd. Praha : Liberální institut, 2009. ISBN 978-80-8638-955-4.
-
Doporučená:
KEANE, John. Global Civil Society?. Cambridge University Press: Cambridge, 2003.
-
Doporučená:
Kant, Immanuel. K věčnému míru : filosofický projekt ; O obecném rčení: Je-li něco správné v teorii, nemusí se to ještě hodit pro praxi. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-85-2.
-
Doporučená:
Bourdieu, P. Language and Symbolic Power. Cambridge: Harvard University Press, 2003.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-53-6.
-
Doporučená:
Held, D. Political Theory and the Modern State: Essays on State, Power and Democracy. Cambridge: Polity Press, 1984.
-
Doporučená:
Almond, G. A., Verba, S. The Civic Culture. Political Attitudes and Democracy in Five Nations. London Sage, 1989.
-
Doporučená:
Dahl, R. A. The Concept of Power. Behavioral Science, 2:3, 1957.
-
Doporučená:
Gill, G. The Nature and Development of the Modern State. Palgrave: Houndmills, 2003.
-
Doporučená:
Cooper, R. The Post-modern State and the World Order. Demos, 1996.
-
Doporučená:
Bachrach, P., Baratz, M. S. Two Faces of Power. The Americal Political Science Review, 56:4. 1962.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
172
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat nejvýznamnější soudobé koncepty státu a suverenity |
charakterizovat procesy tvorby zahraniční politiky státu |
popsat základní soudobé modely státnosti |
rozlišit základní typy politického uspořádání státu |
vyjmenovat a popsat jednotlivé etapy vývoje státu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat zahraniční politiku vybraného státu v určitém období |
na základně znalosti teoretický konceptů samostatně zhodnotit formu vlády, formu vládnutí a formu státu u konkrétního politického systému |
samostatně analyzovat klíčové aspekty legitimity konkrétního státu |
samostatně analyzovat veřejně-politické dokumenty upravující zahraniční politiku státu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat základní definiční znaky moderního státu |
představit komplexní soubor možných přístupů k výzkumu státnosti na všech analytických úrovních |
rozlišit a popsat různé typy státnosti |
vyložit základní teorie, které se věnují vztahu vnitřní a zahraniční politiky státu, komunikaci a socializaci v politickém prostředí nebo vztahu vnitřní a vnější suverenity |
zhodnotit proměnu znaků státnosti v kontextu historického vývoje |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat moderní stát pomocí modelových dílčích deterministických pohledů (etatismus, ekonomika, geopolitika, moc, média atd.) a jejich kombinace prostřednictvím širších teorií |
identifikovat nejvhodnější přístup případně metodologii k vlastním výzkumným objektům týkajícím se státnosti nebo státu |
kriticky zhodnotit vliv konkrétních vybraných faktorů na utváření a podobu státnosti ve vybraných případech |
na základě analýzy konkrétních případů interpretovat rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi státu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|